Vier jaar na Wassende stad presenteert Lies Van Gasse dit najaar haar nieuwe dichtbundel beestjes.
Ergens in een wachtkamer vol zorgen ontmoeten we Moederhoofd en Zoontje. Via de tekening van Zoontje, vol zwierige lijnen en verfspatten, neemt Lies Van Gasse de lezer mee in Moederhoofds hersenpan. Daar wriemelt er van alles: mieren, bijen, termieten, buffalowormen en meelwormen. Maar ook de muizenissen van een bekende zanger, de notities van Vlinderonderzoeker en de insectenverhalen uit een kinderboek. Terwijl Moederhoofd zich zorgen maakt en Zoontje geniet van het krekelorkest, krioelen er steeds meer beestjes over de pagina’s. Van Gasse richt haar blik op de wereld van de kruip- sluip- en zoemdieren, maar confronteert zij ons zo niet vooral met het grote leven daar omheen?
Luister op de podcast Sprekende Letteren van De Gids naar een fragment.
Bestel de bundel hier.
Over Lies en haar werk:
“Een sterk gecomponeerde bundel vol beeldende en ritmische gedichten, waarin de lezer zich kan bewegen zoals door een stad: steeds een ander kronkelend steegje in, om uiteindelijk uit te komen op een plaats die beklijft.” – Jeroen Dera in De Standaard over Wassende stad
“Niets staat stil in haar woelige universum. Alles wentelt en kantelt, tolt en draait, wiekt, wervelt, zindert, deint, kolkt en golft.” – Luuk Gruwez De Standaard over Wenteling