woord

Deze urbane thematiek is erg actueel en biedt bovendien de mogelijkheid om onderhuids aan maatschappijkritiek te doen. Hoewel die boodschap nergens schreeuwerig wordt uitgedragen, verschijnt de stad in deze bundel als een aantrekkelijk baken dat soms een plek van onheil wordt wanneer wanorde en chaos het overnemen.

Patrick Peeters

Van Gasse voorziet haar werk niet alleen van illustraties, haar gedichten zijn vooral ook enorm beeldend. Met metaforen, sprekende taal en boeiende registraties wekt Van Gasse haar gedichten tot leven. Zo staat in haar bundel Wenteling het beeld van de cirkel centraal zowel op inhoudelijk als vormelijk vlak. Maar ook de kevers en wormen die in beestjes over de pagina’s heen kruipen, doen dat op verschillende inhoudelijke niveaus.

Van Gasses poëzie laat ruimte voor complexiteit en kan zo op een subtiele manier aan maatschappijkritiek doen, zonder de dichter zelf al te veel op de voorgrond te plaatsen. Haar poëzie staat nooit in isolatie. Onder andere via intertekstuele verwijzingen opent Van Gasse de deur naar de buitenwereld. Haar gedichten laat ze voor zichzelf spreken, maar ook met elkaar. Hierdoor kunnen bundels zoals Wassende stad en beestjes actuele thema’s zoals de relatie tussen mens en natuur, de complexiteit van de grootstad, polarisatie en vervreemding op een integere en oprechte manier behandelen.Van Gasses recente werk bewijst dat dit niet enkel op een zwaarmoedige manier hoeft te gebeuren. Haar poëzie kan ook luchtig en geestig zijn. In beestjes zijn humor en speelsheid een belangrijk onderdeel van haar poëtische wereld. We leren er personages kennen, kruipen in het hoofd van insecten en dromen mee weg onder begeleiding van haar muzikale en beeldende taal.

  • de stadsgedichten voor Brugge vind je hier
  • het project palganeem kan je hier lezen
  • dit gedicht schreef ik voor de Brialmontsite
  • hier vind je een overzicht van mijn korte, maar turbulente stadsdichterschap in Antwerpen

bundels:

beestjes, uitgeverij Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2021

Ooghoek, Poëziecentrum, Gent, 2017

Zand op een Zand op een Zeebed, Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2015

Een stem van paardenhaar, Azul Press, Maastricht, 2014
tekeningen en poëzie, i.s.m. Bas Kwakman, die voor dit boek tekeningen en een kort verhaal maakte, 2014, uitgeverij Azul Press, gemaakt naar aanleiding van poëziefestival in Mongolië in 2012, ‘Een bundel die het gros van de festivalliteratuur ver overstijgt’ (Jeroen Dera)

Hauser, uitgeverij Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2013
lang verhalend gedicht i.s.m. Annemarie Estor, in multimediale vorm: poëzie, tekeningen, muziek/geluid, animatie, film, blog, expo, boek, uitmondend in een blogspot, een expositie in het Letterenhuis te Antwerpen en een boek bij Wereldbibliotheek. In november 2014 is een flink dossier over het project verschenen in Caleidoscoop, Duitstalig magazine voor Nederlandstalige literatuur.

Wenteling, uitgeverij Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2013 (genomineerd voor de H.C. Pernathprijs)
‘open, wervelende poëzie die aan de greep ontsnapt en de lezer meevoert op een reis vol verrassingen’ – Piet Gerbrandy in De Groene Amsterdammer

Het eiland M
bibliofiel, bij Het Gonst, Antwerpen, 2012

Schermafbeelding 2014-12-19 om 16.58.56

Brak de Waterdrager, Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2011 ( tot stand gekomen met stimuleringsbeurs, bekroond met de prijs van de provincie Oost-Vlaanderen 2011 voor poëzie)

Sylvia, uitgeverij Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2010
‘exact, innovative, confident’ (SJ Fowler)

Hetzelfde gedicht steeds weer, uitgeverij Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2008
‘suggestief, beeldrijk, taalvast’ (Thierry Deleu), ‘een hedendaagse mystica die met haar beide voeten in de realiteit staat’ (Paul Demets)