Over Zand op een Zeebed:
“Op een beeldend vertelde reis door de jungle van de grootstad zoekt een vrouw naar de essentie van het menselijk bestaan. Een nieuwe ‘graphic poem’ van Lies Van Gasse, met intrigerende en schitterende schrijf- en schildertechniek.”
“Zand op een zeebed” is een werk dat zich kenmerkt door de grote intuïtie die van de pagina’s straalt. De stijl van de tekeningen wordt daardoor zeer expressief en dringt zich tussen de woorden in om ze in zich op te nemen en te versterken. Een vroeg meesterwerk dat alle aandacht verdient.
– Thomas Barbier
Je keert terug, je vliegt vooruit, je belandt ergens waar je nooit dacht te zullen belanden. Je legt het boek opzij, maar neemt het toch terug ter hand. Nog even. Nog even ronddolen in het landschap van haar verbeelding dat langzaam maar zeker het landschap van de eigen verbeelding wordt. Tot je verdrinkt in de oceaan van Van Gasse’s grafische poëzie.
– Jan-Jakob Delanoye
‘Zand op een zeebed is zwaar water, geboren uit de zee in onszelf. De combinatie van (eenvoudig maar ijl) woord en (wispelturig) beeld die Lies Van Gasse al langer bedrijft, is weerbarstig, compromisloos en biedt soms zo koppig weerstand dat ze ondoorgrondelijk kan worden. Op andere momenten is Zand op een zeebed een bundel als een toenaderingspoging, een eb en vloed dat steeds hetzelfde strand hervertelt. Vloeibaar als een ‘als’.’
– Kurt Snoekx
Je komt ogen tekort in deze nieuwe, wonderlijke uitgave, die je een nieuwe wereld binnenleidt zodra je de bundel openslaat. (…) Poëzie die de taal verlost.
– Koen Eykhout
Zelden zag ik tekening en woord zo vloeiend samengaan. ‘Als alles kan’. Dat steeds weer. Alles, in leven, liefde en lijf, valt samen in de landschappen van Lies van Gasse. En dan zijn daar, telkens weer, de Sirenen.
– Wim Noordhoek
Zand op een zeebed ziet er prachtig uit! Waarvoor alle lof!
– Het Voorwoord
Je vergeet wat je las en wat je nu hebt gezien. Met de precieze lichtheid van een vogel wiekt dit werk jouw verbeelding binnen en blijft er dan lang wegen.
– Flor Declercq
Het is een woest boek, waarin de hele bladspiegel gebruikt wordt voor een tekenstijl die ik niet anders kan omschrijven dan als overweldigend. (…) Het is wonderlijke poëzie, waar een vreemde fascinatie van uitgaat.
– Joop Leibbrand
Bestel het boek hier
Ziet er weer heel origineel uit.