Nel. Een zot geweld
Een graphic novel van Lies Van Gasse en Peter Theunynck
Lees hier meer over de presentaties.
In de graphic novel Nel. Een zot geweld vertellen Peter Theunynck en Lies Van Gasse het verhaal van een vrijgevochten jonge vrouw aan het begin van de 20ste eeuw. Nel, de dochter van een postbode uit Koekelberg bij Brussel, wil van haar leven iets maken. Ze is gebiologeerd door de wereld van schilders en beeldhouwers. Terwijl ze door de Brusselse kunstscène fladdert, loopt ze Rik Wouters tegen het lijf. Rik is een jonge kunstenaar die barst van het talent. Nel wordt zijn model, zijn muze en zijn vrouw. Ze heeft een missie. Via haar man wil ze onsterfelijk worden. Daar heeft ze alles voor over. Wanneer de poorten van de roem zich eindelijk openen, slaat het noodlot toe. De Eerste Wereldoorlog breekt uit en soldaat Wouters belandt al snel als krijgsgevangene in Kamp Zeist. Daar wordt hij steeds vaker door hevige hoofdpijn gekweld. Nel doet alles wat in haar macht ligt om het lot van haar geliefde te verbeteren, maar kanker is een machtig beest. Te machtig voor Nel. Rik sterft in een ziekenhuis aan de Prinsengracht in Amsterdam. Nel is nauwelijks dertig en toch is haar leven al voorbij. Nu de ogen van haar magiër gedoofd zijn, bestaat ze niet meer.
Sander Pleij: “Nel wil vrij zijn maar gedijt tegelijk als de actrice in het verhaal van haar schilderlief, ze kan nog geen bad nemen in de teil of hij grijpt naar zijn schildergerei.”
Dichter en biograaf Peter Theunynck werd gegrepen door het levensverhaal van de kunstenaarsvrouw Nel. Hij laat het haar zelf vertellen in een beeldrijke, beklijvende taal. Lies Van Gasse, bekend van de veelgeprezen graphic poems Sylvia, Waterdicht en Zand op een Zeebed, brengt het verhaal in beeld. Haar grafische dialoog met de Rik Wouters levert op elke bladzijde vuurwerk op.
Eric Min: “Waar de biograaf zwijgt, spreken de kunstenaars”.
Wie was Rik Wouters (1882-1916)?
Een van Vlaanderens grootste beeldhouwers en schilders uit het begin van de twintigste eeuw. Hij wordt tot de fauvisten gerekend. Zijn sculptuur ‘Het zotte geweld’ is dé blikvanger van het Middelheimpark in Antwerpen (het beeld is een bruikleen uit de collectie van het KMSKA). Zijn beeld ‘Huiselijke zorgen’ siert de inkomhal van het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Eric Rinckhout: ‘Het boek Nel. Een zot geweld is nerveus, koortsig en snel – zoals het leven van de twee hoofdfiguren.’
Meer over het boek:
- de inleiding die Eric Rinckhout gaf bij de boekvoorstelling in de KANTL: ‘Het boek Nel. Een zot geweld is nerveus, koortsig en snel – zoals het leven van de twee hoofdfiguren.’
- Wouter Porteman op Stripspeciaalzaak: ‘ondanks zijn arty insteek een uiterst genietbare, vlotlezende autobiografie voor elke stripliefhebber die eens iets anders aandurft. Een ontdekking.’
- Tom Stessens gooit op Cutting Edge met sterren: ‘schilderstroken die het verhaal geweldig en genadeloos vertellen’
- Toon Horsten recenseert Nel voor De Standaard: Peter Theunynck en Lies Van Gasse ‘zetten haar neer als een vrouw van vlees en bloed, ook met haar kleine kantjes, en vullen waar nodig de hiaten in het levensverhaal aan’. De tekeningen worden uitbundig en kleurrijk genoemd. ‘De dichteres, die met Wenteling (2013) één van de beste bundels van de laatste jaren schreef, beperkt zich in dit boek tot het beeld.’
- Ook Flanders Today bericht over Nel, een zot Geweld – ’the woman behind the man’. Het leverde ons vier sterren en een fijn interview op.
- ook in het fraaie programma Belmondo op Klara had Nicky Aerts aandacht voor Nel, een zot geweld
- Peter en Lies in gesprek met Jan Mom in het Nederlandse radioprogramma Opium op 4.
-
Peter en Lies te gast bij Tumult.fm. Beluister hier onze fijne ontmoeting.
- interview met Peter Theunynck en Lies Van Gasse op de website van het KMSKA
-
Moira Macfarlane ontdekt hedendaagse thema’s in ‘Nel, een zot geweld’: “Het verhaal gaat over autonomie: ‘Hoeveel ruimte durven we in te nemen voor onze eigenheid en hoeveel ruimte geven wij een ander daarvoor?’ In die worsteling kunnen wij ons anno nu nog steeds herkennen en dat geeft het boek ook een hedendaags thema mee.”
- In Stripgids werd Nel gerecenseerd door Ivo Verheyen: “De tekeningen zijn prachtig, heel erg ‘Wouters’, wat natuurlijk gewaagd is: welke illustrator durft zich te meten met het genie? Van Gasse doet het briljant, snel en spontaan.” en “Je kunt Rik Wouters niet beter eren dan door met vaardige hand en met eigen accent zijn stijl, materialen en onderwerpen in herinnering te brengen.”
- In Kunsttijdschrift Vlaanderen bespreekt Hilde Van Looveren Nel, een zot geweld: ‘Je krijgt zo maar even vier kunstenaars voor de prijs van twee.’
-
een fijn stuk in BRUZZ magazine door Michaël Bellon: ‘Met een toegankelijke tekst en een overvloed aan even diverse als sublieme tekeningen tonen Peter Theunynck en Lies Van Gasse het bewogen leven van Hélène “Nel” Duerinckx aan de zijde van de Mechelse fauvist die door haar werd gesteund, gestuurd, geïnspireerd en voortgestuwd, tot aan zijn vroegtijdige dood nu precies honderd jaar geleden.’ en ‘een verbluffende graphic novel over de vrouw die voor het beeld model stond’.
-
Sander Pleij in Vrij Nederland: ‘Nel; Een zot geweld toont een magische liefde en houdt die magie in stand. Nel wil vrij zijn maar gedijt tegelijk als de actrice in het verhaal van haar schilderlief, ze kan nog geen bad nemen in de teil of hij grijpt naar zijn schildergerei. Ze is een sterke vrouw, ze is een zorgende vrouw, een verliefde vrouw, een vrijzinnige vrouw, een wispelturige vrouw en een onafhankelijke vrouw – voor haar Rik Wouters kon ze het al zijn, tot aan zijn tragische dood (toen hij eindelijk succes had) in Amsterdam.’ en ‘De taal is in haar eenvoud ondergeschikt gemaakt aan dromerige beelden die geen illustraties zijn maar het gevoelige en emotionele van het verhaal van Nel uitdrukken.’
Het is een toffe prezentatie maar ik zou meet over alles zegen wat dat iedereen boeit,